piet-marijke.reismee.nl

Laatste-lichte- loodjes

Zomaar Grieks:

In een klein restaurant in Nidri staat op 1 tafel een bordje: niet roken. Midden in het restaurant en... met een asbak op tafel.

In een bus hangen drie bordjes bij de chauffeur: niet roken, niet spreken met de bestuurder en niet telefoneren. En het zal wel al duidelijk zijn; tijdens een bus tocht van een uur heeft de chauffeur veel gerookt, zeker drie kwartier gebeld en was verder steeds in gesprek met iemand die achter hem zat. En dan denken we dat is toch typisch Grieks.

Naar huis:

En dan gaat het ineens erg snel, van nog 6/7 weken, naar .......we vertrekken! De laatste weken varen we tussen de eilanden Kalamos, Meganisi en Lefkas. Alle kussens van de banken wassen we in Vathi waar de wasmachine voor ons de hele dag draait. In Nidri blijven we een paar dagen aan de steiger liggen. Poetsen s'ochtends wat aan de boot en liggen s'middags met een boek bij het zwembad van het Athos hotel. Helemaal niet verkeerd!! Het weer is nog steeds prachtig maar we horen al een week van te voren '' volgend weekend slecht weer''. Ook onze Engelse buurman geeft aan; let op het weer dit weekend !Dat doen we ook zeker en als de verwachting is: onweer, regen en harde Zuidenwind vertrekken we naar Lefkas stad. In de Marina liggen we nooit omdat we dat veel te duur vinden. Maar nu is het wintertarief, goed betaalbaar en we willen veilig en rustig liggen, we kopen er gelijk een douche penning bij. ‘'We dachten dat we erg bruin geworden waren maar nu we vaker douchen valt dat toch mee of tegen''. Flauw natuurlijk want elke dag zijn we wel in het water of douchen ons met de flessen van het dak. De avonden en nachten worden al wat frisser, dus buiten douchen wordt ook minder aantrekkelijk.Zodra we in de Marina aankomen maken we gelijk de bijboot schoon die ook nog droog opgeborgen kan worden. Maken praatjes met mensen op de steiger en liggen vooral goed voor het slechte weer. Dat komt ook snel, zaterdag en zondag regent het zeer regelmatig en waait het stevig.

Marijke wandelt zaterdagochtend vrij vroeg naar de stad (10 min. lopen) voor een broodje maar vooral ook om de sfeer te proeven. Er zijn nauwelijks toeristen en het leven in de stad komt op gang. Heerlijk om zo op te gaan in het Griekse leven, en heerlijk om hier te zijn. We zien veel flamingo's langs vliegen, over het binnen meer aan de overkant van Lefkas stad.In Lefkas stad komen we ook nog wat bekenden (ex collega's)tegen en liggen naast een Nederlandse boot wat -tussen de buien door -ook goed is voor gezellige praatjes.

In bijna elke haven komt de windhoos in Vlicho wel ter sprake, mensen die schade hebben of mensen ontmoet hebben die veel schade hebben. Zo is er van een boot de mast met zeilen en al van de boot gerukt en verderop in de baai terecht gekomen. De Engelse buurman in Nidri werkt nu op de werf waar de boten omgegaan zijn. Hij vertelt dat vrijwel alle boten gerepareerd gaan worden, dat de meeste verzekeringen betalen maar er ook mensen zijn die de boot niet verzekerd hadden.

Wij melden aan de verzekering dat we op de kant gaan en horen uiteindelijk dat we op onze verzekering voor Europese wateren nog 50% extra premie moeten betalen! Dat zoeken we verder in Nederland wel uit, we willen in elk geval verzekerd zijn.

We blijven tot maandag in de Marina in Lefkas stad en eten ‘s avonds heel erg lekker en gezellig in de stad. Zo lekker dat we er maandag avond terug gaan voor alleen een mix van voorgerechten. Dinsdag is het weer beter en vertrekken we naar de volgende haven, om 11 uur gaan de weer door de brug bij Lefkas. We kunnen nog aan de kade in Preveza gaan liggen, maar dat is erg druk langs de weg en we gaan direct naar de Marina. Onderweg naar Preveza zien we nog een grote zeeschildpad maar deze is al weer onder als het fototoestel te voorschijn komt. We liggen prima, eten een broodje en gaan aan de slag met het wassen van de zeilen. In hemd en korte broek is dat geen straf (op 11 oktober !!!).

We maken gelijk praatjes met mensen op de steiger Fransen, Oostenrijkers en Engelsen en we zien Nederlanders die inmiddels op de kant staan. De Fransen zeggen op een gegeven moment:' zie je daar die sneeuw op de bergen ?We draaien ons om -in hemd , t-shirt en korte broek en ja hoor sneeuw op de bergen!!

De volgende twee dagen verder met de boot winterklaar maken en Marijke gaat met het veerbootje naar Preveza stad. De boot wordt buiten steeds leger en binnen wordt het steeds meer een bende!! Tot de meeste kleding in de tassen zit en bijna alles schoongemaakt is.

In de haven is het minder druk/vol dan we verwacht hadden,wel heerst er een sfeer die ons goed bevalt, iedereen aan het klussen aan de boot!!! Bij het inpakken van de tassen komen we tot de conclusie dat we zeker niet meer 20% van de kleding die we bij ons hebben , ook gedragen hebben!!!

We gaan een borreltje drinken bij mensen die we al eerder tegen kwamen en besluiten gezamenlijk een taxi naar de luchthaven te nemen. Dan komt het einde echt dichtbij.

Vrijdagochtend de laatste dingen voordat de boot om 10 uur de kant op gaat. De boot staat inmiddels hoog en droog op de kant; het is allemaal prima gegaan.

Voor de komende nacht hebben we op de kant een appartementje gehuurd, zodat we daar kunnen slapen met alle spullen al van boord. En straks nog uit eten met Piet en Wiets.

We hebben een heerlijke reis gehad en we hebben volop genoten van de natuur, het zeilen , het Griekse leven/eten en gelukkig ook wel van elkaar.Met het weer hebben we het erg getroffen, nooit te heet , weinig regen en soms wat -te -veel wind, echt prima.

En echt geloof ons, we hadden heel graag gewild dat de zomer in Nederland ook beter was geweest!

We zijn blij dat vrijwel alles heel gebleven is op een (waterzak en een doorgevaren ankerlijn na). De boot staat veilig en stevig op de kant en wij gaan morgenochtend naar Nederland.

Iedereen dank voor alle reacties, zo waren jullie naar ons idee dichtbij en het was leuk om te weten dat mensen ons op onze reis volgden. We vonden het erg leuk om alle reacties te lezen, bedankt en voor de meesten tot heel gauw!!!!! Op naar de gezellige avonden van bijpraten, spelletjes- en etentjes avonden, de spruitjes en de boerenkool, de praatjes op het dorp , mail contact en wat nog meer .....

We zullen moeten wennen aan meer kleding dragen dan een hemd en korte broek, aan veel ruimte binnen om ons heen, een echte douche en over een paar weken weer vroeg op en binnen zitten.

We hebben een prachtige reis gemaakt.

Karla

Tot morgen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jon

Wil jullie morgen wel graag weer zien

Marie-Jose

Hele goede reis. Geweldig om te lezen dat jullie zo genoten hebben. Sterkte met het weer wennen in Nederland en tot gauw.

Liefs,
Marie-Jose

marjan&Hans

welkom thuis! Jullie hebben er in ieder geval prachtig weer bij. tot gauw.

Ad en Wil

Welkom Vreeswijk, ook leuk hoor. Wij hebben erg genoten van jullie verhalen en foto's. Fijn dat alles zo goed is gegaan.

Saskia Roetgerink

Wat hebben jullie een leuke tijd gehad en wat heb ik genoten van de verhalen en foto's. Jullie gaan straks thuis vast nog heerlijk nagenieten van alle avonturen en foto's!
Groetjes Hans en Saskia

Antoinette

Hoi Piet en marijke

Ik lees net pas jullie laatste verslag maar vind het ook wel weer heel leuk dat jullie weer thuis zijn!
Kom je weer een broodje bij me kopen Piet?
Lijkt me ook een heerlijk idee om weer even thuis te zijn maar misschien is Griekenland ook wel een beetje jullie thuis toch
lieve groet van ons allemaal
JH Bart Jeroen en ik

Helma en Gerrit

Hoi Marijke en Piet,
Mooi om jullie laatste verslag te kunnen lezen en dat jullie het zo goed naar de zin hebben gehad samen op en langs de Griekse kusten.
En ook mooi dat jullie binnenkort weer terug zijn op de ark aan het Jaagpad. Dus welkom thuis op de vertrouwde plek van jullie roots. En nog lang nagenieten van wat jullie wel deden waar anderen eigenlijk naar verlangen. Helemaal geweldig. Tip, komen jullie een lezing houden over de reis op en aan de Museumwerf Vreeswijk, een uitgelezen plek om verslag te doen van jullie avontuurlijke zeilreis aan familie,vrienden en bekenden.

Groet van Helma en Gerrit

Robert Tiggelman

Hoi Marijke en Piet, welkom thuis weer! Ik heb echt genoten van jullie verhalen. Wat is de tijd omgevlogen, voor ons hier, maar vast ook voor jullie. Jullie hebben echt de zo herkenbare Griekse dingen beschreven, echt leuk om te lezen! Het zal weer wennen zijn in Nederland, maar bedenk: deze herinneringen neemt niemand je ooit meer af! Tot snel, Robert.

Willem van Kruijsbergen

Hoi Piet en Marijke,
Genoten van jullie reisverslag! Ben wel blij dat jullie weer op Nederlandse bodem zijn. Piet, ik heb je toch gemist!
Nog een paar weken om te acclimatiseren. Geniet ervan.
Groetjes,
Willem.

harry deemter

Je leest dit misschien pas maanden later. Dan is het een verrassing. Jullie zijn alweer maanden aan het werk en weer aan het sparen voor .... de volgende reis?! Bij ons in Ede is het goed. De uitkomsten van de scans zijn steeds goed en daar zijn we blij mee. Jullie fijne kerstdagen en een gezond en gezegend 2012! Tot ziens!