piet-marijke.reismee.nl

Karastos - Trizonia

We verlaten Karastos en varen na een overnachting in een baai ten Noorden van Lavrion naar Perdikha op Aegina. Weer passeren we Kaap Sounion en,helaas, we hebben nu geen champagne meer en offeren nu wat water en witte wijn. In de baai bij Kaap Sounion liggen waanzinnig veel boten voor anker, we tellen er zo'n 50! We verwachten een volle haven in Perdikha maar er zijn nog twee/drie plaatsen vrij! In de uren nadat wij liggen komen er nog zo'n 20 boten binnen waarvan de meesten uiteindelijk voor anker gaan. We liggen prima en blijven een dag liggen, waarna we naar de Peleponnesos varen, naar Epidavros. De volgende ochtend vroeg op om met de bus van 7 uur naar het theater van Epidavros te gaan, een bus tocht van bijna een uur (voor euro 1.80 p.p). Het is nog erg stil en daarom extra mooi om bijna alleen in het theater te zijn. Als je in het midden met je voet over het zand schuift is dat bovenin het theater te horen. Er is ook een klein museum en er zijn opgravingen. Na een paar uur nemen we de bus weer terug naar de haven. Aan boord besluiten we om door te varen naar Korfos, zo'n 10 mijl verderop. Een prima beschutte haven op 15 mijl afstand van het kanaal van Korinthe, na een extra dag liggen/luieren vertrekken we om 6 uur naar het Kanaal van Korinthe. We verwachten harde tegenwind op weg naar het Kanaal, maar die komt gelukkig niet.

Voor het kanaal is een wachttijd van 3 uur omdat de brug stuk is. Uiteindelijk gaan we met een groot aantal boten (waaronder twee giga Nederlandse motorboten en zeilboot) door het kanaal. Over de marifoon flink aangespoord om hard door te varen. Na het Kanaal is de keus; 3 mijl naar Corinthe (na de vervelende ervaring op de heen reis geen optie voor ons), 10 mijl naar Kiato, wat matig beschutte baaien of Galaxidi, waar we zeker wel weer een paar dagen heen willen. Er staat een Noord-Oostenwind kracht 5 en gelijk uit het Kanaal gaan de zeilen op en geven we de motor rust. We zeilen een paar uur heerlijk en besluiten door te gaan naar Galaxidy, 35 mijl en mogelijk net te halen voor het donker. Het blijft waaien en de wind draait door zodat we de laatste uren zeilen met de halfwinder en de genua- het lijken wel passaatzeilen.

Net als op de heenweg door de Golf van Patras worden weer getrakteerd op een dolfijnen voorstelling. Het lijkt wel of ze laten weten ; 'welkom, hoi weer terug, pak maar rustig je camera, wij blijven nog wel even rond de boot springen'. En ze springen weer om de boot, onder de boot door , voor de boeg. Een prachtig gezicht waar we weer erg van genieten !!

Tegen het donker komen we in de buurt van de haven met riffen en ondieptes. Combinatie van weinig herkenningspunten ,weinig licht en vermoeidheid maakt het even spannend. We willen de boot wel heel houden en niet op een rif komen. Zeker nu we weten dat Arie H. uit Nieuwegein/Vreeswijk (‘'onze'' boot- verzekeringsman) ons weblog volgt. Maar we komen er goed doorheen. De haven ziet in het donker erg vol uit en als we een plekje aan de buitenkant zien meren we af. Marijke loopt snel naar de binnen haven in en ziet nog een plekje naast Italianen die we eerder ontmoet hebben. We verhalen naar de binnenhaven en de Italianen pakken een lijntje aan. Boot wat opruimen, gebakken ei op oud brood,koffie, douche (waterfles)en na een dag van 15 uur varen hoogste tijd om te gaan slapen.

Op maandag 22 augustus waait het erg hard en liggen we te klotsen in de haven. Een A shelter haven maar Noordoosten wind geeft wel oncomfortabele deining. Als de wind ‘s middags wat af lijkt te nemen varen we, met een Noordoosten wind kracht 5, op de Genua met 5/6 knopen naar Trizonia.

Hier meren we rond 7 uur af en blijven we nu nog even liggen. We liggen hier prima, het is goed beschut en gezellig met mensen van allerlei andere boten. Ook vandaag komen er weer mensen binnen die met erg veel wind hierheen zijn gekomen en zijn blij dat ze liggen. Straks gaan we met wat mensen van verschillende boten wat drinken.

Na lang dubben hebben we besloten om de boot niet dit jaar terug te varen naar Koper( of Nederland),maar we laten de boot een of twee winters in Griekenland.

Dan hoor je van iedereen, dit is een goede plek, dat is nog beter, hier kijkt een Griek (voor weinig) naar je boot, dit is geen goede plek, dat veel te duur, etc. Uiteindelijk hebben we een stalling voor de winter geboekt in Preveza. Ook niet goedkoop, wel goed, veilig, dichtbij een luchthaven, en erg prettig met de communicatie. En dan vragen ze wanneer wil je de boot op de kant ?

Eind oktober is het seizoen afgelopen en gaat alles hier al dicht, de vluchten zijn dan volgeboekt met mensen die hier gewerkt hebben, de week ervoor is het herfst vakantie en ook weer dure vluchten. Ook vinden we het nog prettig om nog thuis/ in Nederland te zijn voor we weer gaan werken, dus uiteindelijk hebben we een afspraak gemaakt voor 14 oktober.

En dan is het ook wel weer goed om weer terug te zijn en iedereen weer terug te zien.

Mirjam

Ja jullie beginnen weer aan het einde te denken. Realiseer je maar goed dat je een erg slechte zomer hier hebt overgeslagen en geniet er nog maar dubbel en dwars van!

René, Sandra, Korey en Bryan

We blijven genieten van jullie verhalen!
Wat een heerlijk idee om de boot lekker in Griekenland te laten, een goed excuus om lekker (vaak) terug te gaan.

Groetjes van ons allemaal!!!

marjan

jeetje, marijke, piet .....14 oktober is al heeeel gauw hoor! Wel fijn om jullie weer hier te kunnen zien, al zullen we jullie verhalen en foto's wel missen.
groeten uit een warm en zonnig Friesland

Syl

14 oktober is al zeer snel. Afbouwen dus voor jullie.

Dan begint trouwens hier ook de herfstvakantie. Reisje Griekenland?

Joyce op ine"s computer

hoi marijke en Piet,
ik zit op Ine's computer les tegeven, ze leert het al een beetje hoor.
dus je zult wel heel veel mailtjes krijgen van haar.
jullie komen in oktober terug dus dan zie ik jullie nog wel een keer