piet-marijke.reismee.nl

Vervolg van: Van alles wat

We worden lui !!!!

Korte tochten en regelmatig ergens blijven liggen lezen, zwemmen, etc. Het is niets voor ons zo lui... dus gaan we klusjes opzoeken. We kijken de verstaging na en kitten een en ander opnieuw en we werken wat plekjes bij op de romp. Verder wassen we de halfwinder en de kussens alvast. Bij een van de klusjes stoot Piet z'n hoofd tegen de ankerrol. Het bloedt een klein beetje, maar kan wel een litteken worden. Opmerking van Piet: ‘'Dan zeg ik toch gewoon dat ik het anker weg wilde koppen'. Nu weet iedereen gelijk hoe geloofwaardig onze verhalen zijn!!!

Op m'n verjaardag was ik (Marijke) al vaker in Griekenland, deze keer met champagne bij het ontbijt en met heel veel telefoontjes, mails en smsjes. Erg lief en leuk, zeker als er ook voor me gezongen wordt!!

Weer komt er speciaal iemand naar ons toe om te zeggen dat de boot er zo mooi uitziet, iemand die ooit de zelfde boot gehad heeft. Vorige week kwam er een Italiaan speciaal naar ons geroeid om iets te zeggen en een Fransman wiens vader dezelfde boot gehad heeft, bijna wekelijks horen we wel dat de boot er zo mooi uitziet en dat stellen we erg op prijs. Maar afgezien daarvan maken we toch we veel praatjes in de verschillende havens. Nu we regelmatig wat langer blijven liggen, gebeurt dat toch vaker. En met zeilers van veel verschillende nationaliteiten.

Piet repareert samen met een jongen van een Engelse verhuurmaatschappij een motor. Er was geen technische man bij de vloot en hij had niet het juiste gereedschap. De mensen hadden anders geen motor of er moest iemand met een boot naar de haven komen. Kleine moeite, graag gedaan. Dus Freddy je ziet: Piet blijft oefenen voor flottieljeleider, wie weet .........

We hebben ook echt nu het idee het schiet allemaal op. Frank heeft tegen Jon gezegd na een vorig bericht ‘'wie heeft er nou nog 6/7 weken vakantie'' maar nu zijn het er al geen twee meer, in Griekenland. Dan komen we weer kijken of je al kleine spruiten hebt. We genieten dagelijks van Griekse salade maar spruiten of boerenkool is ook welkom.

Sommige winkels en restaurants gaan er al mee stoppen voor het seizoen, je merkt echt dat het seizoen afloopt. En dat terwijl het nog steeds erg mooi weer is met heel af en toe een regenbui. De avonden worden wel al wat koeler maar we lopen nog steeds de hele dag in hemd en korte broek en slapen nog steeds alleen onder een laken. De nachten zijn wat koeler en ‘s ochtends ruikt het vaak heerlijk naar kruiden.

In de krant lezen we over de belasting ontduiking door Grieken. Vorige week hadden we het er juist over; vaak geen bonnetje bij het eten, soms wordt er op de kassa niets aangeslagen. Dus ‘zwart' zeiden wij al. En voorbeelden van betaling in natura voor medische behandelingen kennen we ook wel. In de winkels hebben de medewerkers vaak meer belangstelling voor kennissen, internet of de mobiele telefoon, dit is belangrijker dan de klant. Al een paar keer werd er gewoon door getelefoneerd en gelijk met ons afgerekend, soms zonder iets tegen ons te zeggen.

Financiën

We genieten en maken ons over geld niet al te veel zorgen. Maar we houden wel alles bij wat we uitgeven. En eigenlijk valt dat nog erg mee hoeveel we per maand uitgeven, vooral boodschappen, diesel en uit eten. Aan kleding hebben we weinig uitgegeven; Piet een hemd, t-shirt en slippers en voor Marijke 2 nieuwe zwempakken en wandelsandalen - alles in de opruiming. Marijkes slippers hadden al een keer een nieuwe binnenzool gekregen maar die zijn nu ook weer doorgesleten. Grote uitgaven waren tot nu toe: een nieuw anker met ketting, een nieuwe waterzak,startaccu (ter vervanging), extra dikke landvasten met rubber veer en een nieuwe ankerlijn. Omgerekend geven we wekelijks zo'n 15 euro aan diesel uit.

In Griekenland moet je soms liggeld betalen en soms ook niet. Eigenlijk net hoe de pet van de port police staat en of er port police is. En als we ergens 3 euro voor een tank water moeten betalen terwijl het bijna overal gratis is gaan we lopen, een paar keer met flessen water heen en weer.

Onderhoud boot

Elke twee (vaar-)dagen controleert Piet de motor. Oliepeil controleren, ook van de keerkoppeling en nakijken op andere onregelmatigheden. We moeten het afkloppen maar de oude (34 jaar) motor loopt nog steeds als een naaimachientje. Verder letten we natuurlijk op slechte plekken in de lijnen en losse naden in de zeilen. Dat gaat allemaal nog steeds prima (afgezien van één klein los naadje in de halfwinder). In de huik, die over het grootzeil gaat na het zeilen zitten wel wat losse naden, maar we kijken het nog even aan - voor volgend seizoen maakt Marijke toch een nieuwe.

We doen wat schilderwerk op de kuipvloer, maar eigenlijk is het daar te warm voor. De verf droogt aan de kwast en vloeit niet zo mooi uit. Maar voorlopig ziet het er weer beter uit.

Internet/WiFi

Toen we 16 jaar geleden vertrokken was een mobiele telefoon nog niet betaalbaar voor ons! Nu hebben we er twee aan boord en bellen er ook regelmatig mee naar Nederland. In veel plaatsen kan je in restaurants en barretjes gebruikmaken van Wifi en er zijn vrij veel internet cafe's. Het contact met Nederland is daardoor erg makkelijk. En we maken er ook veel gebruik van. Het Griekse weerbericht volgen we via internet en ontvangen we verder via de marifoon en de navtex.

Diepte van het water

In Nederland hebben we op het IJsselmeer vaak minder dan 1.50 water onder de kiel. Hier zeggen we bij 6 meter al opletten; gaat het wel goed? De dieptemeter geeft maximaal 150 meter diepte aan, maar soms hebben we bijna een kilometer water onder ons. De dieptemeter geeft in dat geval niets aan - behalve streepjes. Op veel plaatsen kan je de bodem tot op een diepte van 10 meter zien.

Afgelegde afstanden

We schatten - we hebben het niet echt bijgehouden - dat we tussen de 2500 en 3000 mijl hebben afgelegd aan het eind van de reis. Dat is omgerekend zo'n 4500 tot 5000 kilometer. Ongeveer 600 mijl van Slovenië tot aan het eerste Griekse eiland en de rest met het varen in/door Griekenland.

Per dag zal de gemiddelde afstand wel rond de 15 mijl liggen, al drukken de ‘verwaaidagen' het gemiddelde wel.

De grootste afstand was Bar (Montenegro) - Erikoussa (net boven Corfu), zo'n 150 mijl. Daarna staan er twee langere tochten van 60 mijl op de lijst. Meestal proberen we niet meer dan ongeveer 25 mijl op een dag te doen, maar er zijn dus uitzonderingen.

René, Sandra en kids

Gelukkig is er nu Wifi!!! Anders zouden we al jullie verhalen moeten missen... Fijn dat alles (tot nu toe) zo goed is verlopen en dat jullie overal van hebben kunnen genieten (en wij ook).
Groetjes en tot over een paar weken

ineke

GELUKKIG GENIET IK HIER OOK VAN JULLIE REIS.Ik vind
HET IS WEL ZONDE VAN DIE SLIPPERS HADDEN BEST NOG
OPGELAPT KUNNENWORDEN.En boerenkool en spruitjes .vinden wij ook lekker.geniet nog je laatste weken en tot snel groeten ineke

Syl

Hoi Marijke,

Cursus keramiek vroeg zich af of je ook weer gaat beginnen. Groetjes van jacqueline!

Frank

Nou Piet en Marijke we zitten al volop in de spruitjes en de boerenkool. Geniet erg van jullie verhalen. Gr, Frank

hennie monrooij

Ha Piet en Marijke, goed om te lezen wat jullie zoal meemaken. Gezellig om op afstand deze zaken mee te beleven.
Ik begreep dat jullie over niet al te lange tijd weer op honk zijn.
Groet en wellicht zien we elkaar eens in de nieuwe super op Vreeswijk die dan open is.