piet-marijke.reismee.nl

Van alles wat

We zeilen nog steeds heerlijk rond in de Ionische zee, met relatief korte afstanden en met meer‘'rust'' dagen. In Sami hebben we voor het eerst sinds maanden weer wat regen. Er dreigt onweer maar de bui trekt langs. De regen verdampt direct op het dek, echt nat wordt het dus niet.

We varen naar Kioni op Ithaka, wat we nog steeds een van de mooiste haventjes vinden. Mooie omgeving, lekker zwemmen en veel te zien. Via Vathi zeilen we heerlijk naar Kastos waar het ontzettend druk wordt in verband met de regatta. We blijven weer een paar dagen liggen en hebben leuk contact met buurboten. Meer hierover bij de ‘ankerperikelen'.

We komen aan op Kastos en iemand zegt gelijk: Zorg dat je goed vast ligt want er staat een aardige wind en er is al een boot los gekomen van het anker. We brengen, net als de buren, gelijk een extra anker uit en zeggen: Zo, wij liggen als een huis!!

Er komt tussen ons en de buren een boot met twee aardige Engelse dames die prima afmeren en door Piet en de buurboot worden aangepakt, met de nodige grapjes. Zij melden ons dat de mannen aan de regatta meedoen en dat er nog wel wat boten binnen komen. Er komt familie van ze binnen en Marijke biedt aan om nog iets meer op te schuiven, mogelijk past de boot er tussen. Om een lang verhaal kort te maken...... ze varen door onze beide ankerlijnen, trekken deze uit de grond en breken een van de ankerlijnen. Gelijk zijn er twee andere boten die ons helpen om onze beide lijnen weer op te pikken en gelukkig hangt onze ketting van de gebroken lijn ook aan hun anker ketting. Ze meren elders af en we wachten toch wel minstens op excuses. Als dat na uren nog niet is gebeurd gaat Piet er heen en men vindt het allemaal nogal overdreven maar belooft uiteindelijk om de gebroken lijn om te ruilen voor hun lijn. Onze buren vinden de houding van hun familie beschamend en geven aan dat zij de lijn wel willen vergoeden, waar wij niets van willen weten. De boot vertrekt de volgende dag zonder de lijn om te ruilen ! In Nidri kopen we een nieuwe lijn, het gaat niet om het geld maar om de mentaliteit! Volgens onze tijdelijke Engelse buurvrouwen absoluut niet ‘sailor-like'.

En wie meert er gisteren naast ons af ??? We zijn niet bijzonder vriendelijk, maar zeggen uiteraard niets meer over het anker incident. Voor 27 euro gaan we niet bedelen en houden we de eer aan ons zelf.

Regen krijgen we uiteindelijk wel op Lefkas (Nidri) als het in de nacht van 19 op 20 september met bakken uit de lucht komt. Knetterend onweer en een bijbootje vol water. We wisten dat het zou komen, dus hebben we bijtijds een veilige haven gezocht.

Op dit moment is er op de kade erg veel onrust na het weer van eergisteren. Er was al onweer voor maandag voorspeld en dat was voor ons een reden om te zoeken naar een goede ligplaats. We liggen nu aan de steiger in Nidri aan een mooringlijn (ketting met dikke lijn aan een betonblok in het water). Het was heftig met veel regen en onweer, maar verder lagen we prima. De volgende dag is het 's morgens droog maar in de middag rond 4 uur zagen we in de Vlicho baai een bui ontstaan en ook hier ging het behoorlijk waaien. Er komen boten langs varen met gescheurde zeilen en aan ‘'onze'' steiger wordt nog een plaats gezocht. Die boot is plat gegaan (omver gewaaid) en het anker kwijt geraakt. De mensen staan te huilen na het afmeren. En dan horen we de verhalen; een windhoos, veel boten plat gegaan, veel schade aan boten in de Vlicho baai, een catamaran is omgeslagen.

Op de werf, op de kant, zijn 15 boten omgevallen, maar wat veel erger is: 2 mensen dood, 1 verdronken en 1 tussen twee boten gekomen.

Wij zien onze reis wel als een avontuur maar we zijn toch wel erg voorzichtig, letten goed op het weer en zoeken goede ligplaatsen. Wat niet alles kan voorkomen maar toch....

Griekse school.

De Griekse kinderen hebben drie maanden zomervakantie, de eerste week van september begint de school weer. In Kioni op Ithaka liggen we op zaterdag naast Griekse mensen met een kind. Ja, maandag moet hij weer naar school. Marijke vraagt of ze n in de buurt wonen . Nee hoor, dat is nog wel een dag of vier varen , maar het komt niet zo nauw. De eerste dag zegent de priester de kinderen, de tweede dag de kennismaking etc. en vorig jaar hadden de kinderen de eerste maand via fax de informatie van school omdat de leraar nog op vakantie was. Op maandag liggen we in Vathi en zien we veel kinderen mooi aangekleed naar school gaan. Ook met beide ouders op de motor en op z'n Grieks, allemaal zonder helm!!

Marie-Jose

Hoi Piet en Marijke,

Wat een spannende toestand zeg. Blij dat jullie goed uitkijken.
Ik geloof dat ik bij ons op school volgend jaar ook maar eens later begin en de kinderen de leerstof fax haha. Geniet lekker.

Veel groeten,
Marie-Jose

Antoinettte

Hallo
Wat een belevenissen zeg!!
Nu eerst maar lekker genieten van je verjaardag!
Van harte hoor en een hele fijne dag.

groeten, JH Bart Jeroen en Antoinette

Martin en Rowena

Hoi hoi, hiep hiep hoera,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Marijke. Maak er een leuke dag van, maar gezien de verhalen gaat dat wel lukken. Leuk dat jullie ook Luuk tegengekomen zijn.

Geniet er nog lekker van.

Groetjes,

Martin en Rowena

marjan&hans

Ha Marijke & Piet,
van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Marijke. We hebben er een Griekse yoghurt met honing en walnoten op genomen!
Nog vele goede jaren samen (varen).
groeten uit een zonnig Friesland van ons.