piet-marijke.reismee.nl

Brac – Hvar – Korcula – Mljet -Dubrovnik

19 Aprilis wel ongeveer de perfecte zeildag. We zeilen van Vela Luka op Korcula naar Korcula aan de andere kant van het eiland. Eerst 4 mijl de baai uit, een stukje afsnijden tussen twee eilandjes door en dan beginnen we aan de wind te kruisen (schuin tegen de wind in zeilen). Maar naarmate we vorderen draait de wind steeds gunstiger en kunnen we uiteindelijk met de wind achter recht op ons doel af sturen. Boek in de kuip, heerlijke muziek erbij, ( Leo het is echt genieten ). Tussen door hebben we wel een uurtje de motor nodig gehad om door een windstilteheen te komen. Maar daarna ging het ons ook echt voor de wind. Als er dan tussendoor ook nog 4 dolfijnen voor de boeg komen zwemmen, is dat weer prachtig extraatje voor de dag.

Maar even terug naar het begin.

Er schijnt volgens de weermannen en vrouwen een hogedrukgebied over de Adriatische Zee te liggen. Dat zorgt behalve voor mooi weer ook voor redelijk stabiele wind. 's Nachts uit het Noordoosten en overdag uit het Westen. En aangezien wij Zuidoostelijk varen, hebben we elke dag ruime wind (achter dus) naar onze volgende haven. Hetzelfde is het geval bij de overtochten van Brac naar Hvar en van Hvar naar Korcula. Gelukkig horen we steeds dat het weer in Nederland ook prachtig is. Het is fijn om de reacties op het weblog te lezen en te merken dat jullie mee- lezen &leven.

Hvar is trouwens een erg mooie stad, ook al liggen we daar in de haven flink te deinen. Er is weinig beschutting en we zijn er eigenlijk te vroeg - voor het draaien van de wind. Dus lopen we nog maar eens rond in het mooie stadje. Waar (bijna) iedereen met bloemen in hand loopt te flaneren, we begrijpen dat het te maken heeft met het aanstaande Pasen (over één week).

De Dalmatische eilanden zijn erg mooi, mooie historische steden en een mooi zeilgebied. We kunnen ons ook wel voorstellen dat het hier in de zomer ontzettend druk zal zijn.

We hebben steeds zulk mooi zeilweer, waardoor we nog maar 50 liter diesel gebruikt hebben.

De havens waarin we liggen zijn - naar Nederlandse begrippen - erg duur. We slapen er niet minder om, misschien nog wel beter. Tot nu toe proberen we om na 9 uur naar bed te gaan, maar dat lukt lang niet altijd. Als we aankomen na een dag zeilen in de wind en de zon dan gloeien onze gezichten en na een drankje enhet eten vallen we bijna om van de slaap. Soms spelen we dan nog Katan maar dat is met z'n tweeën toch niet zo gezellig als met bijvoorbeeld Leo en Syl.

Alles aan boord werkt prima en door ons zonnepaneel hebben we altijd voldoende stroom. Zo genieten we vaak van de stilte tijdens het zeilen, maar hebben ook al een paar keer genoten van alle heerlijke muziek die Leo voor ons opgenomen heeft. We hebben nu wel veel meer elektrische apparaten aan boord (laptop, videocamera, fototoestel, twee telefoons) dan bij de vorige reis in '95-'96.

Met Richard houden we via sms contact en geven hem - op verzoek- tips over mooie plekjes die wij onderweg tegen kwamen. Of we gezamenlijk de oversteek naar Griekenland maken weten we nog niet.

Vanochtendzijn we uit een geheel verlaten baai op Mljet vertrokken en wandelen we zo weer verder door de historische stad Dubrovnik. Wat we morgen weer doen zien we nog wel. Jullie horen/lezen het van ons.

marjan verhoeven

Hoi Marijke&Piet,
we vinden het zo leuk dat we jullie kunnen volgen. Ook een verschil met jullie reis uit '95-'96. We genieten van de verhalen (en de foto's ;-)
Terwijl jullie al een tijd zeilen gaat hier het vaarseizoen nu pas echt van start. Maar we hebben er wel mooi weer bij.
groeten van ons, Marjan

Sylvia

hOI FRIENDS,

Wat zijn jullie aan het genieten! Ik zou af en toe effe om een hoekje willen kijken bij jullie.
Had haast gisteren een sms je gestuurd met de vraag "Katan", we verleren het haast...
Gelukkig is het hier ook zeer zomers en zitten 's avonds heerlijk lang buiten.
Maandag gaan we naar Rome, dan is de Paus van het plein en hebben wij alle ruimte.

Groetjes,

Syl en Leo

Marieke&Gert

Hoi Marijke en Piet,

Lekker genieten zo lijkt me, heerlijk onthaasten en zeilen.
Hier is het al ruim een week zomer en zijn wij druk bezig de buitenboel te schilderen.
Af en toe komt Pa dan even langs voor een borrel of een bakkie of zoals gisteren een reparatie aan de scootmobiel.
We zagen ook de tijdelijke bewoners van de ark toen we gisteravond over de handelskade wandelden.
Leuk,dat roze op de wanden nu.

We gaan weer aan de slag,
Veel plezier,
Marieke en Gert

Anne Hiske & Jan Daniel

Ciao Piet en Marijke, Leuk om jullie verhalen vol herkenning te lezen. En wat een mazzel 4 dolfijnen! Tijdens onze Kroatie-reizen hadden we er ook 2 voor de boeg maar dat scheen uitzonderlijk te zijn omdat ze bijna uitgestorven waren in de Adriatische Zee. Hopelijk gaat het toch weer beter met ze. Gelukkig heeft Kroatie jullie ook mooie wind (schiet lekker op die Bora) en heerlijk zeilen/eten/genieten gebracht. Op naar Hellas en de souvlaki!
Wij gaan dit weekend ook weer varen, op het Gooimeer, dat dan weer wel ;-)
XX JD en AH

Marie-José

Wat gaaf om jullie foto's te zien en verslagen te lezen. Helemaal geweldig zijn de foto's van dolfijnen. Ik denk vaak aan jullie. Geniet!!!! Liefs, Marie-José

peter sonnemans

Hallo Piet en Marijke, ik moet eventjes wel reageren op jullie email. Het is echt zo dat ons bootje de lieveling is van Femke en wil haar genoegen doen toenemen dan moet ik toch zorgen dat alles prima in orde is. Dit komt volgens mij je relatie alleen maar te goeden. Trouwens ik heb er ook een goed gevoel bij als alles netjes en ordelijk is, ik een en ander altijd weer terugvinden. Mijn laatste dagen alleen zijn bijna ten einde, morgenvroeg komt Femke weer en dan gaan we zuidwaarts. Leskas ??
Afgelopen donderdag hebben we hier zowel in Corfustad als in Benitses een geweldig onweer gehad dat zelfs in de haven van Naok alle boten behoorlijk te keer gingen. Mijn oude deense buurman vond het niet leuk. Vanavond ga ik samen met hem uiteten, als mannen onder elkaar, jammer Piet dat je er niet bij bent. De groetjes en misschien je weet maar nooit komen we elkaar nog tegen en anders in N ieuwegein.
Peter