piet-marijke.reismee.nl

Van Koper naar Brac

Kroatie

En dan gaat alles zo snel. Het lijkt alsof we al weken onderweg zijn. Maar vorige week om deze tijd lagen we nog in de haven van Koper en nu liggen we al zo'n 170 mijl zuidelijker, op het eiland Brac in Milna.

Net voordat we vertrokken uit Koper heeft Richard zich in de mast laten hijsen omdat het toplicht het niet deed. Zelfs twee keer omdat er iets aan de contacten gedaan moest worden. Een biertje houdt hij tegoed in Kroatië of in Corfu, net waar we elkaar weer tegen gaan komen.

Zonder wind vertrokken we, eerst uitklaren bij de port police en dan op pad. Onze bestemming was Porec, maar toen we daar door een dikke laag olie naar binnen voeren hadden we het al snel gezien , het was nog vroeg , erg warm,hobbelige haven en er was geen haven politie om in Kroatië in te klaren. Doorgevaren naar Rovinj, een erg mooie en sfeer volle stad met veel Venetiaanse invloeden. Wel lastig om een ligplaats te vinden (als je niet in de marina wil liggen). Uiteindelijk overnacht aan de douane steiger, zondag was er geen haven politie,dus door zonder in te klaren. De volgende tocht was kort en met een beetje wind naar Pula gezeild en daar uiteindelijk ook ingeklaard. Van Pula zijn we naar Mali Losinj gevaren een mooie plaats op het gelijknamige eiland.

En als kadootje hebben tot en met vandaag nog elke dag dolfijnen gezien. Laura speciaal voor jou een foto van de dolfijn ,maar ik beloof je ik stuur nog veel mooiere foto's.

Voor dinsdag was de bora (veel noorden wind) ,met regen en onweer in de nacht voorspeld. Belangrijk was om op tijd een veilige haven te vinden om te kijken wat het weer ons zou brengen. De haven op Premuda lag buiten het eiland en zo op het oog met niet al te veel beschutting. Maar eenmaal binnen viel dat erg mee en was het vinden van een plekje lastiger. Het lag er vol met vissersboten en 1 zeilboot van een Kroaat die erop woont, hij hielp ons met vinden van een plekje en we lagen super toen het ging waaien en regenen. Tot nu toe hebben we alleen maar erg aardige mensen ontmoet (ondanks de verhalen die we gehoord hadden). Voor het vertrek vanuit Premuda zeiden de vissers; ‘'little bora today''. Dat hebben we geweten. Onze gemiddelde snelheid was 6 knopen en we hebben 8 gehaald en dat alleen op het voorzeil. Het klinkt stoer maar was soms net iets te hard. Maar omdat het wel lekker ging hebben we weer een flink stuk gezeild, van Premuda naar Salvi op Dogi Otok. Na een heerlijke zeiltocht met de halfwinder op van Sali naar het eilandje Kaprije, liggen we nu zaterdagmiddag, na weer een mooie zeiltocht, in de haven van Milna op Brac. De mooie Dalmatische eilanden liggen nog voor ons. We zeilen heerlijk en hebben het prima naar ons zin, toch merken weallebei dat Griekenland toch ons doel is. We verlangen er naar om op Corfu aan te komen. De dorpjes onderweg zijn aardig , maar nog erg leeg; winkels en restaurants zijn niet of nauwelijks open.

Syl

Hoi Piet en Marijke,

Wat ben ik jaloers op jullie "onthaasten"......Wist niet dat er ook dolfijnen te spotten waren. Cadeautje lijkt me. Geniet ervan!
Syl en Leo

Antoinette

Wat heerlijk om al jullie belevenissen zo te volgen!
Heel veel plezier en geniet van al het moois om jullie heen.
lieve groeten,
Antoinette en "de Mannen"